6 viikkoa mentorin ohjauksessa

Digitaalinen palvelumuotoilu -verkkokurssi

Tällä kurssilla opit tehokkaiden käytännön harjoitusten avulla hyödyntämään palvelumuotoilua verkkopalveluiden, mobiilisovellusten ja muiden digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Paras tapa oppia on tehdä itse kädet savessa. Kurssin jälkeen ymmärrät, miten palvelumuotoilun ja Lean Startup -henkisen ketterän kehittämisen avulla palvelukonseptia voidaan rakentaa loppukäyttäjiä osallistaen.  Opit hyödyntämään perusperiaatteita omassa työssäsi. Kurssi sopii erinomaisesti myös UX-suunnittelusta kiinnostuneille.

990 euroa (+alv 24%)  
  • Kurssin kesto on noin 6-10 viikkoa, riippuen opiskelijan etenemisnopeudesta
  • Noin 4 tunnin ajankäyttö viikossa
  • Osallistujien keskimääräinen arvio kurssista: 4.6 / 5
Kohderyhmä  
  • Kurssi sopii aiheesta kiinnostuneille, jotka haluavat oppia työelämässä käytettäviä käytännön menetelmiä suoraan alan ammattilaiselta. Osallistuminen ei vaadi esitietoja tai teknistä osaamista.
Seuraavat aloituspäivät
  • Seuraavat kurssit alkavat 20.1.2020 ja 17.2.2020
  • Paikkoja on rajoitetusti

Tilaa kurssin esite

Tilaa kurssin opetussuunnitelma sähköpostiisi:

Kurssi sisältää

Videoluentoja, harjoituksia, työpohjat ja viikoittaisen henkilökohtaisen puhelun kouluttajan kanssa.

Tällä verkkokurssilla

  • Harjoittelet muotoilijan menetelmiä yksityiskohtaisten esimerkkien avulla
  • Opit kokeilemaan ratkaisuideoita prototyyppien avulla
  • Saat työelämän projekteihin sopivat työpohjat
  • Opit vetämään ideointityöpajan
  • Saat kouluttajalta henkilökohtaista palautetta puhelimitse ja kirjallisesti

 

UX Academy

Verkkokurssimme ovat mentorivetoisia. Mentori on alan kokenut asiantuntija, joka vastaa kysymyksiisi, antaa palautetta. Saat opinnoista enemmän irti. Haluamme purkaa ylimääräisen “mystiikan” palvelumuotoilun ympäriltä ja opettaa ihmisiä hyödyntämään näitä fiksuja menetelmiä parempien palvelujen kehittämiseen.

Kurssin aiheet

Kurssi etenee digitaalisen palvelumuotoilun prosessin vaiheiden mukaisesti. Saat jokaisesta kurssin aiheesta harjoitustehtävän, jonka voit tehdä käyttäen omaa harjoitusprojektiasi tai kurssilta saatavaa harjoitusaihetta.

1. Johdanto palvelumuotoiluun ja kokeiluihin 

Mitä on palvelumuotoilu ja mitä ovat nopeat kokeilut? Miksi palveluita kannattaa kehittää yhdessä asiakkaiden kanssa?  Digitaalisen palvelumuotoilun prosessin esittely.

2. Liiketoiminnan tavoitteet ja asiakasryhmät

Miten projektille asetetaan mitattavat tavoitteet, jotka toimivat “pohjantähtenä” työn edetessä?  Kirjataan ylös myös oletukset kohdeasiakkaista ja heidän tarpeistaan.

3. Asiakkaan (käyttäjän) ongelmien selvitys

Miten käyttäjiä kannattaa haastatella ja havainnoida? Valmistellaan ja toteutetaan käyttäjätiedon kerääminen.

4. Persoona ja asiakaspolku -kuvaukset

Haastatteluilla kerätyn käyttäjätiedon purkaminen ja visualisointi. Ratkaistavan ongelman määrittely.

5. Ratkaisun ideointi ja konseptin kuvaus

Miten käyttäjätieto hyödynnetään ideoinnissa? Kilpailija-analyysi, ratkaisujen ideointi ja ideoiden priorisointi. Konseptin pääelementtien hahmottelu ja arvolupauksen kiteyttäminen.

6. Kokeilun suunnittelu ja toteutus

Miten voidaan nopeasti testata konsepti- ja käyttöliittymä-ideoiden houkuttelevuutta ja toimivuutta käyttäjiä osallistamalla? Kokeilujen valmistelu ja tarvittavien materiaalien sekä yksinkertaisten visuaalisten prototyyppien tuottaminen.   

7. Ideointityöpaja tiimin kanssa

Miten voit järjestää ja fasilitoida ideointityöpajan?  Ideointityöpajassa briiffataan tiimi ja ideoidaan yhdessä ratkaisuja ideointiharjoituksien avulla.  Käydään läpi myös elementtejä, joita kannattaa sisällyttää projektin kick-off -palaveriin.

Tarkempi sisältö ja harjoitukset

Tilaa kurssin opetussuunnitelma sähköpostiisi:

Kouluttaja

 

“Hei! Olen Juha-Antti Huusko, ja toimin tällä verkkokurssilla kouluttajana ja mentorina. Koulutukseltani olen KTM. Minulla on yli 15 vuoden kokemus palvelumuotoilusta, digitaalisten tuotteiden suunnittelusta ja käyttäjätutkimuksesta.

Olen työskennellyt mm. User Experience Designerina Nokiassa, palvelumuotoilijana Keskossa ja User Experience (UX) -tiimin vetäjänä Torissa.  Työssäni olen yhdistänyt sekä palvelumuotoilua että Lean Startup -menetelmiä, ja ollut mukana nostamassa kokeilukulttuurin roolia organisaatioissa.”

LinkedIn profiili

Lue Juha-Antin haastattelu Koulutus.fi -portaalissa.

Palvelumuotoilun ja kokeilujen menetelmät jalkautuvat omiin projekteihisi, kun saat henkilökohtaista palautetta ja voit kysyä vinkkejä etenemiseen.

Miksi tämä kurssi?

Hyvä asiakaskokemus on kriittinen kilpailutekijä. Palvelumuotoilu ja Lean-kokeilukehittäminen tarjoavat helposti opittavia menetelmiä, joilla palvelu- ja tuotekehitystä voidaan tehdä asiakaskokemukseen keskittyen. Taidot ovat hyödyllisiä kaikille palveluiden, tuotteiden tai liiketoiminnan kehittämisen parissa työskenteleville, työroolista riippumatta. Palvelumuotoilun menetelmät tarjoavat myös hyviä mahdollisuuksia ohjata kehitystiimin työtä, mutta ennen sitä on hyvä opetella käyttämään keskeisiä työkaluja itse.

Palvelumuotoilun menetelmistä on olemassa lukuisia hyviä kirjoja. Kirjojen oppien soveltaminen käytäntöön saattaa olla vaikeaa, sillä eri menetelmiä on paljon ja sopivan yhdistelmän löytäminen vie aikaa.

Kurssilla opetettava digitaalisen palvelumuotoilun prosessi on työelämässä suosittuun ketterään projektimalliin sopiva työtapa. Käyttäjätietoa kerrytetään jatkuvasti projektin aikana osallistamalla asiakkaita. Sekä liiketoiminnan että palvelun elementtejä prototypoidaan. Prosessiin on yhdistetty Lean Startup -elementtejä, jotka ohjaavat kokeilemaan konsepti-ideaa (ja siihen mahdollisesti liittyvää liiketoimintamallia) pienin resurssein heti alkuvaiheessa.

Kurssin jälkeen osaat kehittää verkkopalvelun tai mobiilisovelluksen konseptin hyödyntäen palvelumuotoilun perusperiaatteita.

Kurssilla käydään läpi konseptin palvelumuotoilun eteneminen yksityiskohtaisesti esimerkkien ja työpohjien kautta. Videoilla näet mm. esimerkkejä, kuinka valitaan ja rekrytoidaan käyttäjiä haastatteluihin, miten haastatteluun tai prototyypin testaukseen valmistaudutaan ja miten muistiinpanot analysoidaan ja hyödynnetään konseptin ideoinnissa. Opit, miten säilytetään punainen lanka eri työvaiheiden läpi.

Kurssin kesto

Kurssin kesto on noin 6-10 viikkoa, riippuen opiskelijan etenemisnopeudesta.  Viikottainen ajankäyttö on n. 4 tuntia sisältäen videoluentojen katsomisen, harjoitusten tekemisen ja puhelun mentorin kanssa.  Viikottainen ajankäyttö vaihtelee hieman viikon aiheen mukaan.  Jos valitset kurssin harjoitusprojektiksi isomman projektin (esim. työhösi liittyen), voi ajankäyttö olla suurempikin.

Kysymyksiä?

Jos sinulla on kysymyksiä kurssista, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse info at uxacademy.fi tai puhelimitse 050 483 6196.

Lataa opetussuunnitelma

Tilaa kurssin opetussuunnitelma sähköpostiisi:

Ilmoittaudu kurssille