UX Academy Finland

Palvelumuotoilu ja AI

Opit konseptoimaan digipalvelua niin, että otat huomioon liiketoiminnan ja käyttäjäryhmien tarpeet.

Kesto
4 viikkoa

Tämä moduuli sisältyy koulutusohjelmaan UX Design Certificate Program

Moduulin kuvaus

Tässä moduulissa opit digitaalisen palvelumuotoilun työvaiheet ja yleisimmät menetelmät. Opit myös yhdistämään palvelumuotoilun metodit ja tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet. AI ei korvaa palvelumuotoilijan työpanosta, mutta nopeuttaa työskentelyä palvelumuotoilun eri vaiheissa käyttäjätutkimuksesta konseptointiin.

Mitä opit

  • Palvelumuotoilun työvaiheet ja yleisimmät menetelmät
  • Tämän hetken parhaat AI-työkalut palvelumuotoiluun
  • Oman harjoitusprojektin käynnistys

Moduulin sisältö

Johdanto palvelumuotoiluun ja kokeiluihin

  • Mitä on palvelumuotoilu ja mitä ovat nopeat kokeilut?
  • Miksi palveluita kannattaa kehittää yhdessä asiakkaiden kanssa?
  • Digitaalisen palvelumuotoilun prosessin esittely

Persoona ja asiakaspolku -kuvaukset

  • Projektin aiheeseen ja käyttäjäryhmiin tutustuminen
  • Käyttäjähaastatteluihin valmistautuminen ja havaintojen yhteenveto
  • Asiakaspolun visualisointi
  • AI-työkalujen hyödyntäminen eri työvaiheissa

Ratkaisuvaihtoehtojen ideointi

  • Ratkaisujen ideointi hyödyntämällä käyttäjätietoa, kilpailija-analyysiä ja AI-työkaluja

Kokeilun suunnittelu ja toteutus

  • Konsepti-ideaa mallintavien alustavien prototyyppien tuottaminen
  • Konseptin mainosmateriaalin luominen AI-työkaluja apuna hyödyntäen
  • Käyttäjäpalautteen hakeminen käyttäjähaastattelujen ja -testien avulla

Digikonseptin määrittely toteutusta varten

  • Konsepti-idean purkaminen pienempiin osiin User Story Mapping -tekniikkaa käyttäen
  • Valmistautuminen konseptin yksityiskohtaiseen käyttöliittymäsuunnitteluun ja tekniseen toteutukseen

Kouluttajat

Juha-Antti Huusko
Senior UX Designer & Service Designer

Hei! Minulla on noin 20 vuoden työkokemus UX-alalta: digitaalisesta palvelumuotoilusta, käyttöliittymäsuunnittelusta ja käyttäjätutkimuksesta. Tällä hetkellä työskentelen UX/UI-suunnittelijana B2B-ohjelmistojen parissa. Aiemmin olen työskennellyt mm. UX/UI-suunnittelijana Nokiassa, palvelumuotoilijana Keskossa ja User Experience (UX) -tiimin vetäjänä Torissa. UX/UI-suunnittelua olen tehnyt mm. verkkokauppoihin, SaaS-tuotteisiin, yritysten sisäisiin ohjelmistoihin, mobiilisovelluksiin ja eri alojen startup -yrityksille.

LinkedIn profiili
UX DesignUI DesignPalvelumuotoiluKäyttäjätutkimusMobiilisovelluksetVerkkokaupat