5 syytä opiskella UX-suunnittelua

Oletko pohtinut UX-suunnittelun opiskelua, mutta et tiedä olisiko sinusta UX-suunnittelijaksi? Hyvä uutinen alasta kiinnostuneille on, että sinulla todennäköisesti on jo hyödyllisiä taitoja arsenaalissasi. Koska UX-suunnittelija yleensä ei tee töitä yksin vaan on vuorovaikutuksessa mm. käyttäjiin, kehittäjiin, markkinoinnin asiantuntijoihin sekä muihin suunnittelijoihin, on aikaisempi kokemuksesi tiimityöstä sinulle hyödyksi.

Aluksi – mitä ovat UX ja UI?

Olet ehkä kuullut puhuttavan sekä UX että UI-suunnittelusta. Mitä eroa näillä on?

UX-suunnittelija (User Experience Designer) keskittyy verkkopalvelun tai sovelluksen helppokäyttöisyyteen. Hänen tulee varmistaa, että palvelun toiminnot vastaavat asiakkaan sekä käyttäjän odotuksiin. Hän suunnittelee käyttäjäpolkuja ja miettii käyttäjäkokemusta kokonaisuutena, johon vaikuttaa myös brändi ja viestinnälliset elementit.

UI-suunnittelija (User Interface Designer) keskittyy digitaalisen palvelun käyttöliittymän ulkoasuun. Hän on vastuussa visuaalisista elementeistä, joita käyttäjä näkee. Hän suunnittelee esimerkiksi tekstien ja painikkeiden ulkoasun sekä vastaa värimaailmasta sekä muista näkyvistä käyttöliittymän elementeistä.

Usein UX ja UI -termit menevät sekaisin, koska tehtävät ovat läheisiä ja joskus myös yhdistetty samaan toimenkuvaan, jossa UX-suunnittelija on vastuussa suunnitteluprosessista alusta loppuun saakka.

1. Ihmisten elämään vaikuttaminen

UX-suunnittelussa päämääränä on asiakkaan ja käyttäjän ongelmien ratkaisu. Tavoitteena on ymmärtää lopullista käyttäjää ja huomioida hänen tarpeensa. UX-suunnittelija pyrkii katsomaan digitaalisia palveluita käyttäjän näkökulmasta, ja pohtii mitä ajatuksia tai tunteita erilaiset ratkaisut mahdollisesti herättävät.

UX-suunnittelun avulla voidaan kehittää tuotteita ja palveluita, joiden käyttö on mahdollisimman luontevaa ja vaivatonta käyttäjälle. UX-suunnittelijat viettävät suuren osan ajastaan vuorovaikutuksessa käyttäjiin, jolloin he oppivat heidän elämästään ja tavoistaan. Tällä lähestymistavalla asetetaan ihmiset suunnitteluprosessin ytimeen, ja myös suunnittelijana pääset vaikuttamaan ihmisten arjen sujuvuuteen.

2. Liiketoiminnan kehittäminen

Muistatko sen kerran, kun käytit sovellusta tai nettisivua, jossa ei ollut mitään tolkkua? Halusit hoitaa asian nopeasti verkossa, mutta puutteellisen käyttöliittymän johdosta luovutit?

Käyttäjäkokemuksen ja brändin menestymisen välillä on yhteys. Kun käyttäjä saa hoidettua asiansa helposti ja tehokkaasti, hän todennäköisesti jatkaa palvelun käyttöä ja suosittelee sitä muille. Pääset UX-suunnittelijana olemaan mukana kehittämässä vahvaa brändiä ja kasvattamassa liiketoimintaa.

3. Digitaalisten palveluiden kehittäminen

Digitaalisia palveluita kehitettäessä UX-suunnittelija suunnittelee palvelukonsepteja ja rautalankamalleja sekä testaa prototyyppejä käyttäjien kanssa. UX-suunnittelija tekee myös kuvauksia kohderyhmään kuuluvista käyttäjistä, ja syventyy palvelun käytön sujuvuuteen.

Kun palvelulla on jo käyttäjiä, UX-suunnittelija keskittyy konversion optimoimiseen tutkimusten ja analytiikan avulla. Näet siis konkreettisesti, miten digitaalinen palvelu syntyy ja kehittyy. Ja mikä parasta, näet kuinka suunnittelemasi tuote toimii käytännössä.

4. Kasvava toimiala

Viimeisen vuoden kuluessa koronapandemia on tuonut mukanaan melkoisen digitaalisen loikan. Yhä useammat yritykset ja kuluttajat ovat siirtyneet asioimaan verkkoon. Tämän vuoksi kysyntä käyttökokemussuunnittelulle on kasvanut entisestään.

LinkedIn-raportin mukaan UX-suunnittelu oli viideksi kysytyin työelämän taito vuonna 2020 ja tämän odotetaan jatkuvan tulevina vuosina.

Myös Googlen hakukone arvioi sivustojen helppokäyttöisyyttä ja käyttää tätä yhtenä kriteerinä arvioidessaan mitkä sivut ovat laadukkaita ja ansaitsevat paikan hakutulosten kärjessä. Jos esimerkiksi informaatio on ripoteltu laajan sivuhierarkian eri tasoille, saattaa Google antaa paremman näkyvyyden yhdelle hyvin suunnitellulle sivulle, josta löytyy monta toisiinsa liittyvää avainsanaa. Yritykset joutuvat siis kehittämään verkkopalveluitansa helppokäyttöisemmiksi, jotta asiakkaat löytävät heidät jatkossakin hakukoneista.

5. Itsesi kehittäminen

Ura UX-suunnittelussa vie sinut digitaalisen innovaation ytimeen, kiehtovalle kentälle, jossa uusia käsitteitä ja tekniikoita syntyy melkein joka päivä. Tulevaisuudessa odotamme, että kysyntä suunnittelijoista vain kasvaa, kun maailma muuttuu yhä digitaalisemmaksi 5G-verkkojen ja tekoälysovelluksien myötä.

Käyttöliittymien monimuotoisuus kasvaa virtuaalisen todellisuuden ja äänipohjaisten käyttöliittymien lisääntymisen myötä. Fyysinen todellisuutemme sulautuu digitaaliseen tilaan, joka luo uusia tarpeita vuorovaikutuksen ja käyttäjäkokemuksen suunnittelulle.

UX-suunnittelija voi halutessaan jatkuvasti kehittää itseään. UX-suunnittelussa ei yleensä ole yhtä oikeaa vastausta, vaan se on työkalupakki, jonka avulla voit jatkuvasti etsiä parempia vastauksia jokapäiväisiin ongelmiin. Ei ole vaaraa, että jähmettyisit tekemään samoja asioita päivästä toiseen.

 

Käytännön taitoja mentorin tukemana

Ota haltuun User Experience (UX) eli käyttäjäkokemus

UX Academy Finlandin kursseilla opit taitoja, joita ammattilaiset työelämässä käyttävät. Käsiteltäviä aiheita ovat mm. digitaalisen konseptin suunnittelu, käyttäjäkokemuksen suunnittelu (UX design) ja käyttöliittymäsuunnittelu (UI design). Opiskelijalla on kurssien aikana mahdollisuus keskustella mentorin kanssa viestien ja etätapaamisten välityksellä. Mentori on alan kokenut asiantuntija, joka vastaa kysymyksiisi ja antaa palautetta harjoitustehtävistäsi.

Lue lisää yrityksestä



Asiakaskohtaiset koulutukset

Puolen ja yhden päivän koulutukset

UX Academystä voit saada tiimillesi räätälöidyn koulutuksen UX/UI-suunnittelun perusteista. Sisältö voidaan sopia tarpeenne mukaan. Usein koulutus sisältää luento-osuuksia, esimerkkejä ja käytännön harjoituksia, joissa osallistujat pääsevät mm. kokeilemaan käyttöliittymien luonnostelua. Koulutukset toteutetaan etänä videoyhteyden kautta.

Pyydä tarjous sähköpostilla